رفتیم سفر...!

دیدنی های استانبول

استانبول محل امکان دیدنی زیبایی با تاریخی کهن است که قطعا شمارو شوکه خواهد کرد....

مسجد ایاصوفیه استانبول؛ شاهکار معماری بیزانس

معماران و تاریخ شناسان بر این باورند که نام استانبول با ایاصوفیه شناخته شده است. ایاصوفیه جلوه ای از معماری زیبای بیزانس است که شاهد افراد گوناگون با فرهنگ ها، عقاید و رسومات مختلف بوده است. ساخت ایاصوفیه به دستور ژوستینین یکم _ روم شرقی و با عنوان کلیسا ساخته شد. مکانی که تا سالیان بسیاری محل عبادت مسیحیان بود. سپس ایاصوفیه در سال ۱۴۳۵ به دستور محمد فاتح از حالت کلیسا خارج و به مسجد تبدیل شد. در نهایت تبدیل ایاصوفیه از مسجد به موزه در سال ۱۹۳۵ به دستور آتاتورک صورت گرفت.
مسجد ایاصوفیه دارای گنبدی بلند می باشد که جزو بلندترین گنبدهای آجری جهان به شمار می آید. این کلیسا به مدت ۱۰۰۰ سال به عنوان بزرگترین کلیسای جهان شناخته می شد. البته این لقب تا ساخت کلیسای جامع سیبا در سال ۱۵۲۰ ادامه داشت. شما به راحتی می توانید به این مسجد دسترسی داشته باشید. شما می توانید برای رفتن به این اعجوبه معماری زمان از تاکسی، مترو و اتوبوس استفاده کنید. همانطور که گفته شد کاخ توپکاپی در نزدیکی ایاصوفیه است که شما می توانید پس از دیدن از ایاصوفیه به این کاخ رفته و از دیدن زیبایی های آن بهره ببرید. البته باید گفت که سفر شما بدون دیدن مسجد ایاصوفیه بی معنا خواهد بود.

مسجد ایاصوفیه استانبول

کاخ توپکاپی استانبول؛ کاخ دیروز، موزه امروز

ساخت کاخ توپکاپی به دستور سلطان احمد صورت گرفته است. پادشاهان عثمانی از این کاخ به مدت ۴۰۰ سال به عنوان اقامتگاه خود استفاده می کردند که هم اکنون این کاخ به موزه تغییر عنوان پیدا کرده است. این کاخ به سبب به نمایش گذاشتن آثار ارزشمندی همچون: عبا، دندان و شمشیر پیامبر دارای ارزش و اهمیتی دوچندان گشته است.
همچنین باید درمورد کاخ توپکاپی گفت که یونسکو این کاخ را در سال ۱۹۸۵ در زمره میراث جهانی قرار داده است. این کاخ از نظر معیارهای جهانی یونسکو به عنوان بهترین کاخ دوران عثمانی شناخته شده است. این کاخ هزاران حجره و اتاق دارد که بازدید آن برای عموم آزاد می باشد. همچنین دارای ۴ حیاط و یک گنجینه سلطنتی است. به شما پیشنهاد می کنیم که در هنگام سفر به استانبول از این کاخ دیدن کنید.

کاخ توپکاپی استانبول

مسجد سلطان احمد، یادگار آبی عثمانی


مسجد سلطان احمد از متمایزترین و جالب ترین مساجد ترکیه به شمار می آید. در ساخت این مسجد تلاش شده که شکوه و عظمت سلطان احمد نشان داده شود. همچنین سلطان احمد بتواند که از خود یادگاری زیبا بر جای گذارد. از حق نگذریم سلطان احمد توانسته جلال و شکوه فوق العاده ای را در این مسجد نشان دهد و امروزه به عنوان یکی از دیدنی های زیبای استانبول تبدیل شده است.
این مسجد به گونه ای زیباست که می توان گفت عثمانی ها تمام هنرشان در معماری و مجسمه سازی را در این مسجد نشان داده اند. مسجد سلطان احمد با نام مسجد آبی نیز شناخته می شود. دلیل این امر را می توان به استفاده زیاد رنگ آبی در این مسجد نسبت داد. مسجد سلطان احمد دارای ۷ مناره است. اگر به تزئینات داخلی علاقه مندید، قطعا از دیدن این مسجد لذت خواهید برد. چراکه در طراحی این مسجد هنر کاشی کاری، خاتم کاری و خطاطی بسیاری به زیبایی به کار رفته است.

مسجد سلطان احمد

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا به عنوان بزرگترین آب انبار از دوران امپراطوری روم شرقی شناخته می شود. این آب انبار به سبب قرارگیری یک باسیلیکای (محلی برای عبادت) رومی به آب انبار باسیلیکا نامگذاری شده است. معماری خاص و قدمت این بنا بسیار جالب و قابل توجه است. این انبار دارای ۳۳۶ ستون بزرگ خشتی در ۱۲ ردیف است.
ساخت آب انبار باسیلیکا به دستور ژوستینین اول در سال ۵۳۲ صورت گرفته است. در خصوص این اب آنبار یک افسانه قدیمی بیان می کنند که این گونه است:
در افسانه های یونان مدوسا را زنی زیبا معرفی می کنند که پوزوئیدون (خدای آب های زیرزمینی) عاشق او شده و در معبد آتنا (الهه خرد) با او نزدیکی می کند. همین امر موجب خشم آتنا می شود. پس از آن صورت مدوسا توسط آتنا زشت و موهایش به افعی تبدیل می شود. مجسمه مدوسای بینوا در سردر همین بنا قرار گرفته است.

آب انبار باسیلیکا استانبول

مسجد سلیمانیه، قابی برای شهر

مسجد سلیمانیه شاهکاری از معمار معروف و بزرگ عثمانی یعنی خواجه معمار سنان می باشد. این مسجد همچون دیگر مساجد با ترکیبی از معماری اسلامی و بیزانس ساخته شده است.
مسجد سلیمانیه بر روی تپه ی سوم یکی از هفت تپه استانبول قرار دارد. با قرارگیری بر روی بلندی امکان تماشای تمام دیدنی های استانبول را به گردشگران می دهد. درست است که این مسجد را نمی توان بزرگ ترین مسجد عثمانی عنوان کرد اما می توان آن را یکی از جالب ترین و بزرگترین مساجد دوره عثمانی نام برد. مسجد سلیمانیه به عنوان یکی از اماکن دیدنی هر ساله مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می گیرد.
مجموعه سلیمانیه متشکل از حمام، آشپزخانه، مدرسه (مدرسه الهیات، مدرسه پزشکی و مدرسه ابتدایی) و کاروانسرا می باشد. از میان این اماکن تنها حمام جهت بازدید و آشپزخانه جهت سرو غذاهای عثمانی باز است. شما می توانید علاوه بر بازدید از این بنا به دیدن آرامگاه سلطان سلیمان و همسر او، خرم سلطان، واقع در باغ پشتی مسجد نیز بروید. مقبره های هشت ضلعی سلطان سلیمان و همسرش در طرف راست (بخش جنوب غربی) ورودی اصلی آن واقع شده است. همچنین باید گفت که به سبب قرارگیری مسجد در قسمت شمالی دانشگاه استانبول، با یک پیاده روی ده دقیقه ای می توانید از بازار بزرگ و محوطه دانشگاه خود را به مسجد برسانید و از دیدن آن لذت ببرید.

برج گاتا استانبول از دیدنی ها در سفر استانبول

گاهی برای آنکه بتوانید به مشاهده جاهای دیدنی استانبول بشینید، اندکی در ارتفاع قرار گیرید. دیدن کل شهر استانبول با قرار گرفتن در ارتفاع زیاد امکان پذیر خواهد بود. حال منظور از این ارتفاع، هواپیما نمی باشد بلکه برج گاتای استانبول است. شما از طریق راه پله مارپیچ برج می توانید به بالاترین قسمت برج بروید. قدمت این برج در حدود ۷ قرن است و زمانی جهت رصدخانه برای شهر استانبول به کار می رفته است.
برج گالاتا (Galata Tower Istanbul) یا گاتالا کوله سی همچون یک عینک برای شما عمل می کند که مشاهده استانبول و جزیره زیبای پارایم آدا را برای شما امکان پذیر می کند. باید گفت که در هنگام طلوع و یا غروب خورشید زیبایی شهر استانبول دوچندان می گردد. مشاهده همنشینی زیبایی های استانبول و تنگه بسفر بسیار جذاب و فوق العاده خواهد بود.
خوب است بدانید که برج گالاتا این برج زیبا و رویایی تا سال ۱۷۴۹ به عنوان بلندترین ساختمان شهر استانبول شناخته می شد. البته باید گفت که پس از حظ بردن از این همه شکوه و زیبایی ممکن است گرسنه شوید. در بالای برج رستورانی قرار گرفته است که می توانید با رفتن به این رستوران از انواع غذاهای خوشمزه ترکی لذت ببرید.

Galata Tower

اگر تا اينجا اومدي و مطلب رو كامل مطالع كردي پس مطلب راهنماي سفر استانبول حتما براي شما جالبه…!

1 دیدگاه دربارهٔ «دیدنی های استانبول»

  1. بازتاب: افتتاح شعبه جدید هتل ریکسوس ترسانه استانبول - رفتیم سفر...!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمای سفر
پیمایش به بالا